Изгубени в България….

Изгубени в България….

Нямаше как да не седна и да не напиша нещо. Просто тазвечершния епизод на филма „Изгубени в България“ до някъде ме разсмя, стресна ме, до някъде ме озадачи, но въпреки всичко ми допадна. Много ясно и точно бе представено битието на ромите в страната ни. Нямат никакви човешки и житейски виждания. Как може да имаш сателитна чиния, стерео уредба, и други подобни техники, а хладилника да „прави стриптийз“ /тоест – да няма нищо в него/… Дори домакински съдове и елементарна покъщнина нямат. Да не говоря за хигиената им… Кръгла нула.

3a_58n4a5

Но да разкажа, как тоз епизод помогна за затвърждаване на мнението ми за ромите  в България /с изключение може би на 5 %  от тях/.
Преди много години започнах работа като доброволец по проект за подпомагане на деца с увреждания. Разбира се, за спечелването на проекта едно от изискванията беше да има включени ромски лица и бенефициенти в него. Така и стана – интегрирахме български и ромски деца с различни увреждания, които обаче по една или друга причина не ходеха на училище, като някои от тях дори и не бяха чували за такова. Сред тях имаше точно като тези семейства, които показаха таз вечер във филма. Живееха в подобни къщи, в подобна обстановка. Децата на българските семейства бяха отглеждани в къде, къде по-добри условия… но за всички нас /няколкото съмишленици, обединени от общата цел да помогнем малко поне на тези деца/ беше необходимо да им обърнем внимание и да им помогнем, не толкова материално, а по-скоро морално и да им покажем, че има и друг живот и свят, освен тяхната махала. Българските родители доста по-бързо и лесно разбираха същността на дейностите, които провеждахме в центъра за интеграция, докато ромските….цъ-цъ-цъ. Е, имаше и ромски родители, които бяха наясно с проблемите и нуждите на децата си.  Но като цяло от тогава представата ми за тях /а таз вечер се затвърди, с помощта на филма/ е, че те са си племе – неподлежащо на промяна /интеграция/, защото те така искат.  Абсурдно е обаче, допускането на разделение в страната ни между малцинство и мнозинство. И как може те да имат възможността да не плащат ток, а аз да нямам…
Защо ли ми се струва, че те са в състояние да вземат и властта на предстоящите избори в родния ми град… Не ми се мисли тогава… Горко ни. Май масово ще ходим по кофите и сметищата… Просто това ще е нормално – все едно отиваме на работа… Ооооо, спирам, че се отплеснах… Не искам никой да се чувства обиден.

До следващия път. 🙂

Дессс

Напишете коментар

